Rusta: Norgeslansering

Varehuskjeden Rusta, som har nesten alt til hjemmet, tok en beslutning om at 2014 skulle bli året de gikk inn i det norske markedet. Gjennom pressearrangement i forkant og real-time PR under åpningene har Rustas norgeslansering gått over all forventning.

Skroll ned

På tross av at Rusta er store i Sverige var kjennskapen svært lav i Norge. Allikevel var det lange køer i flere dager etter åpning av varehusene, grunnet godt kommunikasjons- og markedsarbeid i forkant. PR-operatørene har vært tilstede på flere av åpningene og sørget for real-time pressekontakt og mediedekning av lange køer, sesongens nyheter, norgessjefen og den svenske ledelsen.

Kilde: Video av Drammen Live24

Økt kjennskap og oppmerksomhet rundt lanseringen

Utfordringen fra den svenske varehuskjeden gikk ut på å øke kjennskap til merkevaren og å bidra til godt besøk på de lokale varehusåpningene. Rusta er allerede en sterk og etablert merkevare i Sverige, men utover de som hadde besøkt butikkene der var kjennskapen svært lav her til lands.

For å begynne jobben med å etablere merkevaren Rusta i Norge og å skape et forhold til utvalgte journalister og bloggere ble det bestemt å gjennomføre et pressearrangement. Arrangementet ble avholdt i god tid før første varehusåpning og Rusta fikk anledning til å vise frem mange av høst- vintersesongens nyheter. På arrangementet ble det også informert om de fem varehusåpningene utover høsten.

Real-time-åpning av Rusta

Lanseringen i Norge startet med varehusåpning i Strømmen. Der jobbet PR-operatørene med medieinnspill i forkant og underveis i åpningen. Ved å være tilstede tok PR-operatørene kontakt med flere medier når det viste seg at køen inneholdt over 500 mennesker flere timer før dørene åpnet. Dette trakk nye journalister og sørget for god dekning av åpningen. Videre var PR-operatørene tilstede ved varehusåpningene på Alnabru og Åsane i Bergen, samt jobbet aktivt real-time fra kontoret ved varehusåpningene i Kristiansand og Trondheim. Norgeslanseringen av Rusta var svært vellykket og alle målsettinger satt for åpningskampanjen ble oppnådd. De fem varehusene som åpnet høsten 2014 opplevde alle rekordstor pågang både de første dagene og ut året.

Suksessen fortsatte i 2015 hvor Rusta åpnet tre nye varehus. Her var PR-operatørene tilstede ved åpningene i Krokstadelva og Rygge, samt jobbet aktivt real-time fra kontoret ved varehusåpningen i Gjøvik. I 2016 fortsetter suksessen med etableringen av hele åtte nye varehus, og PR-operatørene skal være tilstede på alle sammen og sørge for real-time pressekontakt og mediedekning.

Norgeslanseringen har hittil blitt dekket i 37 lokale, regionale og riksdekkende medier, og Rustas produkter er profilert i flere av omtalene. På under ett år tok den svenske varehuskjeden imot over 1 million betalende kunder, så dagsomsetninger opp mot 900.000 kroner, og etablerte salgsflater på totalt 16.000 kvadratmeter.

Case