BBC Earth – Blue Planet II

Skroll ned
Foto: Lisa Labinjoh & Joe Platko ©BBC

Gjennom solid pressearbeid, god budskapsformidling og en vellykket førpremiere, ble lanseringen av Blue Planet II en stor suksess i Norge. Dette på tross av at serien skulle vises på en nisjekanal som få hadde hørt om, BBC Earth.

Bakgrunn

Seksten år har gått siden BBCs filmskapere revolusjonerte en hel verden med sin prisvinnende dokumentarserie Blue Planet. Med Sir David Attenborough i spissen og banebrytende produksjonsteknologi, ble serien en stor suksess som ble vist i totalt 240 land verden over.

Etter fire år med filming, 125 ulike ekspedisjoner i 39 land, 6 000 timer med undervannsdykking, over 1 000 timer i ubåter, og over 1 500 dager til sjøs, var oppfølgeren klar. Etter en arbeidsinnsats fra filmteamene som lignet en annen verden, ønsket BBC selvfølgelig en storstilt lansering i Norge. Selv om oppfølgeren var minst like imponerende som originalserien, var det likevel en stor utfordring her til lands – serien skulle sendes i sin helhet på BBC Earth, en nisjekanal som få hadde hørt om og visste at de hadde i sin TV-pakke.

Mål

Selv om få hadde hørt om kanalen BBC Earth, har de aller fleste tilgang til kanalen gjennom sin TV-pakke. I tillegg til å skape forventninger og engasjement rundt serien, var det derfor desto viktigere å skape oppmerksomhet rundt kanalen.

Gjennomføring

For å lykkes med å trekke seere til en nisjekanal langt nede på kanallisten, holdt det ikke å kun fokusere på innholdet i serien, vi måtte også sørge for at kanalen ble godt profilert.

Kanal og sendetidspunkt ble derfor implementert i alt av pressemateriale, både i pressemeldinger og i filmklipp fra serien. Dette resulterte i at nesten alle artiklene presiserte på hvilket tidspunkt og på hvilken kanal serien ble vist.

For å fange oppmerksomheten blant opinionsledere måtte vi først og fremst få vist dem serien. Derfor inviterte vi til en storstilt førpremiere på Filmens Hus med blant annet blå cocktails på menyen. Vi sendte ut invitasjoner til næringslivstopper, forskere, politikere, kjendiser og bloggere med et engasjement for naturen. For å lede gjestene igjennom filmvisningen og påfølgende Q&A, fikk vi med oss WWF-leder Nina Jensen som konferansier. På den måten koblet vi Blue Planet II opp imot noe langt viktigere, nemlig miljøutfordringene vi står overfor dersom vi ikke tar vare på planeten vår.

Vi fikk med oss en rekke profilerte og miljøengasjerte gjester, som blant annet Marion Ravn, Thomas Gullestad, Esben «Dansken» Selvig, Hasse Hope, Lan Marie Nguyen Berg og Une Bastholm, som alle var strålende fornøyde og dokumenterte kvelden i egne kanaler.

Resultat

Førpremieren ble en stor suksess med 140 svært fornøyde gjester, hvor en undersøkelse vi gjennomførte i etterkant viste at 95 prosent av gjestene fikk mer lyst til å følge med på serien etter å ha vært på førpremieren. 97 prosent sa også at de hadde anbefalt serien videre til venner og bekjente.

I forkant av premieren var også produsenten av episoden Jonathan Smith tilstede for å gjennomføre intervjuer. Vi fikk med oss seks medier, blant annet NRK, Nettavisen og NTB, som førte til god spredning av budskapet. God Kveld Norge var også tilstede for å dekke blå løper før premieren. Dette resulterte i to fine TV-reportasjer på Blue Planet II på landets ledende kanaler, NRK og TV2.

I etterkant av førpremieren har vi jobbet med å skape oppmerksomhet rundt hver episode, og har inngått redaksjonelle samarbeid med VGTV og ABC Nyheter som har ført til god dekning gjennom hele serien. Vi har også opparbeidet en god relasjon til WWF, som har blitt en stødig ambassadør for serien. I forkant av hver episode har de lagt ut en oppfordring om å se på Blue Planet II til sine følgere i sosiale medier. På den måten har vi nådd ut til en viktig målgruppe for kanalen og serien. Totalt har vi oppnådd en rekkevidde på 15 millioner i redaksjonelle og sosiale medier hvor alt har vært utelukkende positivt. Og viktigst av alt, Blue Planet II satte nye seerrekord på BBC Earth med et seertall blant kanalens målgruppe som var over 354 prosent høyere enn snittet for samme sendetidspunkt for kanalen.