Alfa Sko: Eventyreren

Skroll ned

Eventyreren er historien om et prosjekt som treffer dypet i den norske folkesjelen, og skaper oppmerksomhet langt utover landets grenser. Eventyret er i tillegg nettopp begynt og forordet så vidt skrevet. Allikevel har Eventyreren allerede engasjert store deler av den norske befolkningen.

ALFA sko er en tradisjonsrik og stolt norsk merkevare med sine røtter på Hadeland. De siste årene har selskapet gjennomgått en kraftig modernisering i alt fra produktidentitet til merkevare. Dette har også fått konsekvenser for kommunikasjon og markedsføring. I ALFAs visjon heter det at selskapets  produkter skal bidra til bedre turopplevelser gjennom en unik kombinasjon av kvalitet og komfort. Og det er dette som er utgangspunktet for Eventyreren.

Høsten 2015 lyste ALFA sammen med norsk friluftslivs paraplyorganisasjon Norsk Friluftsliv ut den høyst spesielle stillingen som Eventyrer. En fulltidsstilling hvor stillingsbeskrivelsen var enkel; Eventyreren skal gå. I første omgang et helt år, på kryss og tvers i Norge. I tillegg skal Eventyreren teste ALFAs produkter, inspirere flere til å komme seg ut i norsk natur og promotere Norge som turland.

Til tross for at prosjektet så langt ikke har brukt penger på annonsering fikk prosjektet allerede fra dag én massiv oppmerksomhet. Søknadene til stillingen raste inn, og da søknadsfristen var omme hadde 1030 personer søkt stillingen. 1030 ble deretter til 30 semifinalister som alle lagde en 60 sekunder presentasjonsvideo av seg selv, og deretter ble 10 høyt kvalifiserte kandidater plukket ut til å delta på en finaleleir ledet av ekspedisjonsveteran Aleksander Gamme. Til slutt falt valget på 22 år gamle Andreas Orset. Du kan se hans presentasjonsvideo her.

Allerede før prosjektet er skikkelig i gang er resultatene svært gode. Stillingsannonsen ble sett av mer enn 60.000 mennesker, mer enn 6 000 mennesker engasjerte seg i sosiale medier og stillingsannonsen og prosjektet ble omtalt i nærmere 60 norske og internasjonale medier. Både Lonely Planet og National Geographic har hatt flotte saker om Eventyreren, i tillegg til at viktige reiselivsmedier i blant annet Portugal, Brasil og Canada har viet han oppmerksomhet. Trafikken til ALFAS nettsider ble tidoblet det første døgnet stillingsannonsen lå ute, og stabiliserte seg i ukene etter på mer enn det dobbelte av normale. Og salget i ALFAs nettbutikk har også økt.

Sommeren 2016 starter Andreas Orset og ALFA på det store eventyret. Du kan følge han på hans Facebookside. Ingen vet hvor mange kilometer han vil komme til å gå, eller hvilke opplevelser han vil få på veien. Men det som er helt sikkert er at det vil bli et fantastisk eventyr.

Utmerkelser
  • European Excellence Awards 2016

    Finalist i "Sport & lifestyle"
  • Gullkorn 2016

    Finalist i "Sosiale medier"
  • Certificate of Excellence 2017

    Social media collective

Case