8 tips til å få reiselivs-PR til å fly

Reiseliv er et fagområde PR-operatørene har jobbet med helt siden oppstart, og derfor et område vi har samlet stor kompetanse på. Reiselivs-PR er både utfordrende og veldig morsomt.

For å ta det morsomme først; det er jo vanskelig å ikke bli engasjert av spennende destinasjoner, nye reisemåter og ekspertinnsikt som gjør at man får enda mer ut av de dyrebare feriedagene!

Utfordringene jeg har møtt de siste 10 årene har gitt meg noen gode erfaringer som jeg ønsker å dele med noen enkle råd her:

1. Følg med på hva som skjer i mediehusene.

Dette gjelder jo egentlig uavhengig av hvilket fagområde man jobber med, men spesielt når det kommer til reiseliv. Det er utrolig viktig å ha et godt nettverk av journalister, og vite hvem som liker ulike typer saker og oppbygging. Selv om nordmenn blir mer og mer interessert i å reise, bygger flere aviser ned reiselivs-redaksjonene og innhenter stoff fra freelancere i stedet. Det betyr to ting: 1. Sett sammen gode mediekit som gjør at mediene har god nok informasjon til å sette sammen saker enkelt og raskt, uten at det må gjennom en dedikert reiselivsjournalist. 2. Vit hvilke freelancere du må kontakte for å nå frem i spesifikke medier.

2. Bygg en sterk talsperson

For å nå gjennom med saker på vegne av reiselivsaktører er det viktig å kunne relatere sakene til en talsperson. Både for å ha en personlig tilnærming til innhold, og for å synliggjøre ekspertise – noe som skaper større tillit. Derfor er det utrolig viktig å bruke en lokal talsperson som avsender på sakene, og dersom denne personen har en unik ekspertise så bruk det for alt det er verdt. Et eksempel er om talspersonen har bodd et spesielt sted, er i en livssituasjon som er interessant (for eksempel reiser mye med barn selv) eller brenner for en destinasjon.

3. Tenk lokalt

Det er viktig å skape vinklinger som er interessante for nordmenn, slik at leserne kan relatere seg til innholdet. Har selskapet du jobber for internasjonal innsikt om reise, er det viktig å kunne skaffe norsk innsikt som gjør det relevant. Vi nordmenn elsker også å se sammenligninger av oss selv med utlendinger (svensker spesielt!) så denne vinklingen egner seg alltid godt.

4. Bruk trender, innsikt og myteknusing

Reiser og booking er for mange blitt et område der mange har forutbestemte meninger om hvordan ting fungerer. For eksempel er myter knyttet til online booking svært mange. Sitter selskapet på innsikt og trender som kan brukes til å knuse slike myter fungerer det svært godt, både i egne og fortjente medier.

5. Få tak i det journalistene ikke klarer selv

Det er ofte vanskelig for journalister å få tak i gode bilder av destinasjoner og hoteller til sakene de skriver. Husk derfor på å inkludere gode bilder i utsendelser, og vær behjelpelig når journalister etterspør flere bilder eller annen informasjon. Det er ofte enklere for en PR-rådgiver å komme i kontakt med de riktige menneskene som kan bidra med dette.

6. Ikke stikk hodet i sanden

Det er dessverre sånn at noen ganger går ting galt. Det kan være alt fra forsinkelser på et fly, bookinger som har gått feil, hotell som ikke leverer i henhold til forventninger og ikke minst mer alvorlige ting som katastrofer og ulykker. Det aller viktigste er uansett å være tilgjengelig for media og vise at du jobber med saken. Noen ganger tar det lang tid å få tak i den informasjonen som trengs og det må gjennom flere ulike ledd med godkjenning. Vis at du er der for journalisten, forklar hvorfor det tar tid (uten at du sier noe som ikke er godkjent) og vis at dette er noe som tas alvorlig av selskapet. Hvis du bare er tilgjengelig for de positive sakene og ikke tilgjengelig når det stormer, blir du en lite troverdig kilde til informasjon. Saken blir dessuten alltid mye verre dersom man ikke prøver å finne ut av hva som har skjedd og tilbakeholder en uttalelse.

7. Jobb med SEO

Er det en type innhold der vi leter etter informasjon på nett så er det nettopp på reise. Pressemeldinger kan lett gjenbrukes til innhold i egne kanaler ved å optimalisere for søk. Sørg for å samle alle artikler i en egen «hub» der du enkelt kan lenke til relevante saker og ikke minst til tilbud og booking.

8. Tenk konseptuelt

For å sikre oppmerksomhet i sosiale, fortjente og egne kanaler gjennom en lengre periode er det smart å jobbe ut et godt kommunikasjonskonsept som kan tas ut over en lengre periode. Dette sikrer både større gjennomslag og eierskap til temaet eller destinasjonen. Reise er knyttet til glede og hygge, men også frustrasjon og sinne når ting ikke fungerer. Å jobbe ut gode konsepter som sikrer assosiasjon til de gode minnene og forventningene, eller som engasjerer lokalt er derfor viktig.

Vil du vite mer om reiselivs-PR og hva PR-operatørene kan bidra med? Ta kontakt med rådgiver og partner Hanne Kjærnes

Dette innlegget er skrevet av:

Case