5 kjappe tips til suksess i 2017

Et nytt år står for døren, og for mange banker 2017 på døra litt fortere enn man hadde trodd. Selv om endringene for markedsførings- og kommunikasjonsbransjen har vært store de siste årene, vil vel 2016 stå igjen som året der det virkelig sank inn for de fleste at verden er ikke den samme lenger. Og ikke minst det året der det har vært flest diskusjoner om hva disse endringene bringer med seg. Men uavhengig av om du tror vi alle må si opp jobben, endre oss eller dø, eller muligens kan leve i lykkelig uvitenhet litt lenger er dette en liten huskeliste når 2017 starter.

  • Time to market er kortere – mer taktikk

I og med at det ikke lenger er lange planleggingshorisonter, er det desto viktigere å jobbe tydeligere og mer effektivt. Dedikerte team til ulike oppgaver er ofte en bedre løsning enn tradisjonell teamjobbing som skal ivareta alt på en kunde.

  • Digital transformasjon kjapt, men glem ikke ideen

I dag kan vi ikke planlegge et år frem i tid med tanke på digitale løsninger. Vi må teste, endre, og optimalisere hele tiden. Dette er ikke et løp som stopper, det er kontinuerlig. Suksessoppskrifter går ikke lenger i arv, de må skapes på nytt hele tiden. Og det gjør man aller best i samarbeid med andre. Det finnes mange miljøer som tror de er best og mest oppdaterte på det meste, men i realiteten er det ikke slik. Å jobbe tett med ulike miljøer sikrer helhet. Ikke misforstå, den gode ideen vil fortsatt være en god ide, og det må vi aldri glemme. Der er det mye å lære av ting som er gjort før, og det er ingen grunn til å jakte på nye, kjappe løsninger, jobbe stuntbasert og glemme kontinuiteten gjennom langsiktig kommunikasjon. Men når det kommer til gjennomføring må vi hele tiden lære nye ting.

  • Alle er ledere – til sin tid

Grensene mellom ulike disipliner viskes ut, og ulike kampanjer trenger ulik oppbygging. Derfor jobber man sjelden med et byrå i lead på alt av markedsoppgaver, samarbeid på tvers vil være nøkkelen til suksess. Hvilke byråer som involveres i ulike oppgaver er vanskelig å definere når et nytt år starter. Behovene endrer seg så raskt at vi må planlegge for endring. Der man tidligere så at reklamebyråene alltid hadde lederposisjonen, vil det nå være kundens behov i den konkrete oppgaven som spiller inn. Derfor kan det være smart å ha mer enn en samarbeidspartner å spille på.

  • Innsikt og måling blir mer tilgjengelig – bruk det

Med digital transformasjon kommer også langt større muligheter og krav til måling. Vi kan rett og slett måle langt mer enn vi har kunnet før. Og skal du bevise din rolle og verdi vil det være essensielt å kunne vise hvordan prosjekter kan måles og ikke minst synliggjøre effekt. Mediebyråene har en sterk og viktig rolle her, og kommer til å bli enda viktigere samarbeidspartnere for kunder og ikke minst PR-byråer. For mange i PR-bransjen vil dette være et stort skifte, og vi må ha et mye større fokus på å måle det vi gjør, og ikke minst bygge kunnskap.

  • Vær dirigenten i et kanalorkester

For å være den som lykkes best til neste år må du forstå hvordan og hvorfor ulike kanaler spiller sammen. En undersøkelse gjort av IPA nylig viser at å kjøre en betalt kampanje gjennom egne kanaler øker effektiviteten med 13 prosent. Legger du på fortjente medier øker den med 26 prosent. Medielandskapet i dag endrer seg så hurtig at det er svært viktig å vite hvordan kanalene henger sammen. For kommersielle aktører er det så å si ikke noe som heter «å gå viralt» lenger, og selv Facebook-hitene som runder millioner av visninger har et sterkt betalt løp i bunn. Men det er ikke noe galt i det, for det er sånn kanalen funker i dag. Det betyr ikke at man samtidig kan finne gode innganger til fortjent oppmerksomhet, så lenge dette ivaretas helt fra det innledende arbeidet med kampanjen starter. Tiden er over da man kunne gjøre «PR på reklame» etter at det kreative er utviklet.

I PR-operatørene merker vi også at skiftet i hvordan kunder jobber og hva de etterspør har vært stort. 2017 kommer ikke til å bli mindre krevende for bransjen, og for oss handler det om å skape merverdi og konkurransekraft for kundene gjennom god kommunikasjon.

Dette innlegget er skrevet av:

Case